• Team evisit

Het effect van internet browsers op het succes van jouw online evenement

‘Een webbrowser maakt het surfen op het internet mogelijk’, aldus Wikipedia. Maar als je denkt dat het niet uitmaakt of je Google Chrome, Firefox, Internet Explorer, Microsoft Edge of Safari gebruikt, dan heb je het mis. Niet alle websites of online tools worden door alle browsers ondersteunt. Als eventmanager ben je hier vast al achter gekomen…. In deze tijd vinden namelijk veel evenementen online plaats. Om het succes van jouw online evenement te garanderen geven wij je graag tips.


1. Start met een doelgroep analyse.

Een goede analyse kan het verschil maken bij de keuze voor een juiste tool. Welke internetbrowser gebruikt je doelgroep veelal? Om een goede indruk te krijgen van welke browser je doelgroep gebruikt kun je de analytics van je eigen website bekijken. In de overheid en zorg zie je nog veel Internet Explorer 11 (IE11) gebruikers.


Veelvoorkomend probleem #1: Internet Explorer 11 (IE11)

Microsoft geeft zelf aan dat IE11 ‘end of live’ is. Vanaf 30 november 2020 zullen alle MS Teams web apps IE11 niet meer ondersteunen en vanaf 2021 worden alle resterende apps en diensten niet meer ondersteund via IE11. Voor ons reden voor een klein onderzoekje. Welke online tools adviseren om geen gebruik te maken van IE11? Whereby, Webinargeek, Slido, Rumbletalk, Sqiffer, Jitsi, Zoom, Hopin, Lets get Digital, Mentimeter, Presenterswall, Meeting Pulse, Proficonf, GoToMeeting, WebinarJam, ON24, GoogleMeet. Redenen genoeg dus om afscheid te nemen van deze verouderde browser. Om het succes van jouw online event te garanderen is het advies om aan alle gasten mee te geven geen gebruik te maken van IE11.


2. Adviseer je doelgroep

Heb je de keuze gemaakt voor een online tool? Adviseer je bezoekers al op vroege termijn van welke tool je gebruik maakt, of ze een app moeten downloaden, een account moeten aanmaken of van welke browser ze gebruik moeten maken. Maak een pagina op je website met veelgestelde vragen en zorg voor een contactpersoon die vooraf en tijdens het online event beschikbaar is om (technische) problemen op te lossen.


Veelvoorkomend probleem #2: Cookies en instellingen Alle websites werken tegenwoordig met cookies. Handig, want ze bewaren bepaalde gegevens automatisch voor je. In verband met de privacy moet je wel zelf bepaalde cookies accepteren. Als je deze niet accepteert, dan kunnen bepaalde delen van een website niet correct werken. Per internet browser is het verschillend hoe je deze cookies accepteert. Als je gasten de cookies niet hebben geaccepteerd, dan geeft dat problemen tijdens je online evenement!


Het blijft internet. Enkele problemen ga je, ook tijdens jouw online evenement, niet helemaal tegen. Wil je geen risico nemen? Kies dan voor een livestream in combinatie met een externe voting, chat en/of polling tool. Je plaatst deze op een website en jouw bezoekers hoeven alleen de link aan te klikken en ze kunnen direct meekijken. Het nadeel is dat je beperkte interactie hebt (behalve de eventuele chat en polling), maar voor je bezoekers is het heel simpel en ze hoeven nergens een account aan te maken of in te loggen.


Hulp nodig bij jouw online evenement? We denken en kijken graag met je mee. Een juiste keuze bepaald tenslotte het succes van jouw online evenement. vraag@evisit.nl of 070 30 65 420.


Lees ook:

- 6 tips om problemen te voorkomen op jouw online evenement

- Checklist voor het organiseren van een online evenement

- Hoe organiseer je een goede dry run?


Nieuwsbrief

Lange Voorhout 92, 2514 EJ Den Haag

070-3065420 | WhatsAppvraag@evisit.nlplan een afspraak

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

© 2020 evisit. evisit is een product van amgate B.V.

logo_edited.png